מבקר המדינה: טור ביקורת שבועי • אריאל שרפר

    אריאל שרפר 1 Comment on מבקר המדינה: טור ביקורת שבועי • אריאל שרפר
    18:16
    12.05.24
    קובי פינקלר No Comments on תיעוד: כך חוסל המחבל שהחזיק בנועה מרציאנו הי"ד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חכמת ה-"בדיעבד"

    יש משהו לא ברור בחוויה הישראלית המכונה בחירות דמוקרטיות והגורם הבלתי- מוסבר הזה הינו הנעלם שבגללו הבוחר מתחרט ומשנה את דעתו- רגע לפני חתימת המעטפה.

    ואם חשבו חוקרי החברה ומבקריה שבבחירה מסתיימת החוויה- הם גילו לאחר מחקר נוסף ומעמיק שטעו טעות חמורה- כי למעשה התהליך כלל לא הסתיים ובדרך כלל הוא מגיע לסופו רק כאשר הנבחרים נכשלים- והבוחרים מכים על חטא ושואלים את עצמם: איך לא ראינו את זה מגיע? איך הנחנו לזה לקרות? איך?!

    פשוט מאוד: חכמת ה-"בדיעבד".

    ואם אתם עדיין לא מבינים מה זה אומר- תמשיכו בבקשה לקרוא (ואלה שכן מבינים- גם לכם מומלץ להמשיך לקרוא. אולי תגלו עוד כמה דברים שלא הבנתם).

    להלן כמה עובדות מעניינות שבמבט ראשון אולי אינן קשורות לנושא:

    1. המשפט השחוק ביותר בכל מערכת בחירות: לכו להצביע
    2. ההצהרה הקבועה של האנטי-דמוקרטים: אין למי להצביע
    3. שיעור הירידה באחוזי ההצבעה משנותיה הראשונות של המדינה ועד היום: כ-20%
    4. כמה מאויביה של הדמוקרטיה בישראל: אדישות, עייפות, וחפירות
    5. אי השתתפות בבחירות והצבעה למפלגה בה אתה תומך- מחזקת אוטומאטית את המפלגות אליהן אתה מתנגד

    והנה עוד עובדה מעניינת: בישראל שמה של אגודת אנשים(ולאו-דווקא אגודת-ישראל) שחוברת יחדיו סביב רעיון אידיאולוגי מנהיגותי משותף נקראת בשם: מפלגה.

    בארצות הברית- אותה התופעה בדיוק מכונה בשם "party"- שבתרגום לעברית משמעות המילה היא גם חגיגה- אז מה הפלא שבזמן שאצלנו הנבחרים מפולגים- האמריקאים חוגגים על חשבוננו?!

    לאור כל העובדות שהוצגו עד כה- אי אפשר להבין למה אנחנו לא מצליחים לקיים שלטון יציב- בלי שהנבחרים ישנו את דעתם באמצע הדרך ויחליטו לשבור את הכלים ולהתחיל לשחק מחדש- כאילו שמדובר בסך הכול באתחול של מסך המחשב.

    הרי לכאורה זה לא צריך להיות מסובך כל-כך לכל אדם שמעורב במתרחש בארצו- לממש את זכותו להשפיע על כך, לראות את התמונה כולה- ולהיכנס מאחורי מחיצה שם הוא עומד בודד ונטול לחצים לפני בוראו שנמצא בכל מקום- ומחליט בינו לבין עצמו מי מתאים לקבל במקומו את ההחלטות החשובות באמת.

    אבל בדיוק בגלל שהאדם הוא רק יצור אנושי- והוא עומד מאחורי הפרגוד רק לפני בוראו- הוא מסוגל לראות בתפיסתו המוגבלת רק את הפתקים שמול עיניו- ואלה- לצערנו- מייצגים מדי שנה את כל מה שיוצר את מה שמכונה- חכמת ה-"בדיעבד"- דוגמאות? בבקשה:

    1. פתק המיצג רשימה שהבטיחה להיות בית-חם לכל יהודי – ובסופו של דבר הפך להיות מקום רדוף רוחות רעות, בעיקר בשל אורחים שהתחזו לאחים לרגע רק כדי להוציא מאותו בית את כל ערכיו, ולהשאיר אותו על קרקע לא יציבה- כשבעל הבית אינו בטוח אם הוא פעל נכון או אולי שגה כשפתח את הדלת לדיירים הלא נכונים.
    2. פתק המיצג רשימה שזכתה בהנהגה, אך נשללה ממנה זכות המנהיגות. רשימה שהעומד בראשה נאלץ להתפשר כל-כך הרבה פעמים עד שנוכחותו כלל לא הורגשה לעיתים בקבלת ההחלטות. רשימה שרצתה להיות בסדר עם כולם- אך בסופו של דבר לא יכלה למחול על כבודה- ומנהיגה לא סלח- ולא מחל.
    3. פתקים שונים שייצגו רשימות המכילות דעות שונות של מגזר חשוב ביותר בחברה הישראלית- שחילוקי הדעות והיעדר האחדות בתוכו הותירו אותן בארץ זרה מבחינה פוליטית, במקום בו קשה מאד לקבל החלטות משפיעות- ועם תחושה גדולה של אי-הבנה כיצד נפלו פניהם המאירות והשוחקות מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. בדיעבד מסתבר- שזו כלל לא אשמתו אלא אשמתם של גורמים חיצונים שקשרו נגדו קשרים במחשכים- והפכו את אוסף הפתקים מרשימה שכולה תורה שמחה ואורה- ל-"רשימה השחורה"

    ומה יוצא מכל הדוגמאות האלה? העובדה המצערת שכבר חווינו אותן בעבר- ולמרבה הצער לא למדנו את הלקח. גדולי ישראל מורים לציבור למי להצביע- אבל את הסיבה האמיתית למימוש זכות ההצבעה וההשפעה צריך ללמוד לבד- וממש כמו סוגיה קשה לפיצוח בגמרא- כך גם השאלה שחוזרת על עצמה לפני בחירות: למה אנחנו לא נותנים את הכוח בידיהם של ישרי-דרך, נטולי אגו וענווים שעליהם נאמר שירשו ארץ- ומשתדלים לצרף אליהם שותפים נאמנים שיסייעו בידם לממש את שליחותם ולא לתת לה להסתיים בקול ענות חלושה.

    השורה התחתונה: ב-כ"ו באדר תשע"ה ידרש כל אחד מאיתנו לממש את זכותו להחליט שמעתה והלאה- הוא חושב בחכמה למי לתת את קולו- כדי שבעוד שנה וחצי לא יצטרך לאשר לעצמו ולכל המפלגות שמסתדרות לבד- שכולם פה חכמים- בדיעבד!

    •  רוצים לבקר את מבקר המדינה? שלחו מייל ל- [email protected]



    1 תגובות

    מיין תגובות